Wandeling Stobbepoele en Puntersbos, Elsloo (5,7km.)
Een landgoed dat best goed verstopt is

Actief

Deze wandeling in Elsloo loopt via de Stobbepoele door Landgoed Puntersbos en weer terug. De te wandelen route is 5,7 kilometer, maar is ook in te korten naar 2,4 kilometer. Ik start bij de parkeerplaats van zorgboerderij De Stobbepoele op Haerweg 3 in Elsloo. Aan het einde van de doodlopende weg ligt een ruime parkeerplaats. Vanaf daar loop ik het fietspad op richting de Stobbepoele. De te volgen wandelknooppunten zijn vanaf daar: 90-91-90-88 tot je weer uitkomt bij de auto.

Vrijwel meteen loop je tussen het groen. Landerijen rechts, natuurgebied de Stobbepoele links. Het verharde pad door een brede eikenlaan leidt je naar het water, dat ’s winters dient als ijsbaan. Het bankje om de ijzers onder te binden staat klaar, evenals het bordje met daarop de tekst: ijs betreden op eigen risico, dat er staat namens IJsclub De Oefening. Het ijs ligt er helaas niet en ook de tjasker, die normaal dienst doet als inmaler van het natuurgebied, is incompleet. Het wiekenkruis is opgeborgen, in de winterstalling in een naburige boerderij. Wat overblijft in de molenput is het kussen, de as en de tonmolen. Neemt niet weg dat het natuurgebied de moeite waard is om even bij stil te staan. Hopelijk komt de vrieskou snel terug en hopelijk verandert dit natuurgebied dan in de grootste ijsbaan van Ooststellingwerf. Het betonpad roept, ik loop door langs de rand van het natuurgebied en steek dan de Peperstraat over om over het fietspad richting het hoogtepunt van deze route te lopen.

Het is verleidelijk om bij knooppunt 91 even rechtdoor te lopen. Daar biedt het fietspad een mooi uitzicht over het natuurgebied De Schaopedobbe. Even verderop is de entree naar het gebied, maar deze route gaat niet via dat natuurgebied. Een heus landgoed ligt links van me. Het heet Landgoed Puntersbos en is onderdeel van een historische buitenplaats. Eerlijk gezegd: de entree ziet er niet bepaald aantrekkelijk uit. Ik loop bij knooppunt 91 linksaf. Een smal pad door een dicht bosje zie je veel vaker in de omgeving. Ik kijk nog eens naar rechts, naar de Schaopedobbe. Dat gebied vraagt om er naartoe te gaan. Ik besluit het bospaadje te kiezen. Ik ben toch wel benieuwd naar het landgoed. Het bospad blijkt kort. Na een paar bochtjes doemt ineens een prachtig heidegebied op. Een volledig groen gebied met solitaire dennen. Het ene deel ligt zo’n twee meter hoger dan het andere, wat een mooi overzicht geeft over de groene oase. Ruige natuur met daar doorheen een erg smal, maar goed te bewandelen pad. Het duurt helaas maar enkele honderden meters voordat we koers zetten naar de uitgang – of andere entree. Het loopt wederom naar een bosje, waardoor ook vanaf de andere ingang – aan de Veneburen in Makkinga – niet opvalt hoe aantrekkelijk dit landgoed is. Een aanrader.

De terugweg gebruik ik voornamelijk om na te genieten van wat ik zojuist gezien heb. Neem de eerste weg links om weer op bekend terrein te komen; het betonpad naar rechts, naar de Stobbepoel. Wat wel erg fijn is, is dat je na terugkomst bij de auto even de boerderijwinkel van zorgboerderij De Stobbepoele in kunt lopen.

De route lopen zonder de lange aanloop is ook mogelijk. Parkeer dan bij knooppunt 90 op coördinaten: 52.958131, 6.243872 aan de Peperstraat en loop dan naar knooppunt 91 en door het natuurgebied terug naar 90.

Ontdek al onze routes op onze wandelpagina.

Fotocredits:

Henk Vondeling

Verder zoeken in onze database